Restauratie

Voorafgaand aan de restauratie

Het technische gedeelte

De carrosserie

Voorafgaand aan de restauratie

De eerste impressie van de DS, voorafgaand aan de restauratie:

Hier en daar toch wat roest op de schermen. De Pallas-strips waren grotendeels verdwenen en het rechtervoorportier vertoonde een grote deuk. De sporen van veel zonlicht waren terug te vinden op het stuurwiel: blaasjes. Het leer van het interieur was nog goed. Wat er precies allemaal moest worden vervangen werd duidelijk bij het eerste deel van de restauratie: het technische gedeelte.

Top

Het technisch gedeelte

Toen we de DS aantroffen bij Jaap v.d. Broek had de auto vele jaren in Zuid Frankrijk stilgestaan. In mei 2000 is gestart met de technische restauratie om de auto klaar te maken voor de RDW-keuring. De auto stond immers nog op Frans kenteken.

Op de rechter foto is goed te zien dat de achteruitrijlichten zijn voorzien van de (Franse) oranje kapjes. De auto is met deze kapjes door de RDW goedgekeurd. Op dezelfde foto is overigens nog de rally-DS van Jaap v.d. Broek te ontwaren.

Om een indruk te krijgen van de omvang van de technische restauratie een korte bloemlezing van de vervangen onderdelen:

spoorstang linksvoor

lekzakken voor en achter

complete uitlaat

stabilisatorstangschalen rechtsvoor

veerbollen voor

radiateur

waterpomp

motorsteunen links en rechts

hitteschild

stuurwiel

accu

verstuiverleidingen

wiellager rechtsachter

Verder is uiteraard alles wat afgesteld kon en moest worden opnieuw afgesteld. Waar nodig zijn de onderdelen weer fris in de verf gezet.

In juli 2000 is de auto door de RDW goedgekeurd en voorzien van een Nederlands kenteken. Omdat de auto op het moment van keuren van na december 1972 was is de auto voorzien van een modern kenteken. Inmiddels is de regelgeving veranderd en kan ik een oldtimerkenteken aanvragen. Tot nu toe heb ik dit nog niet gedaan en rij dus nog rond met moderne gele kentekenplaten (is overigens niet lelijk op een zwarte wagen). Na de goedkeuring is gestart met het echt grote werk: de restauratie van de carrosserie (voornamelijk plaatwerk).

Top

De carrosserie

Na de zomer van 2000 is gestart met de restauratie van de carrosserie. De meeste tijd is besteed aan het plaatwerk, maar ook de bodem kende een tweetal zwakke plekjes. Ook de voorruit is, omwille van de vele kleine putjes in de ruit, meteen maar vervangen.

Gestart is met het demonteren van het plaatwerk en het stralen van het plaatwerk. Ook zijn er nieuwe bakken in de voorportieren gelast.

Wat er overblijft is een behoorlijk gestripte wagen. De eerste keer dat ik haar zo zag was wel even slikken ....

Aan de voorschermen is in beperkte mate laswerk verricht. De volgende stap was het in de spuitplamuur zetten van het plaatwerk.

Hierna is het frame gespoten in de originele zwarte kleur. Het frame van de DS is overigens standaard zwart. De originele luidspreker is hier op de foto goed te zien. Hoewel nu niet meer in gebruik heb ik deze wel (als origineel detail) laten zitten. Alle originele rubbers zijn overigens blijven zitten, deze waren nog in een prima staat.

Volgende klussen waren het opnieuw bekleden van de kofferbak (de hoogteregelaar is op de foto mooi te zien; de witte "UFO" op de foto is de loshangende luidspreker) en het inzetten van twee kleine platen in de bodem (links- en rechtsvoor).

Omdat ik een fatsoenlijk geluid in de auto wilde hebben is besloten om aparte luidsprekers in te bouwen in de hoedenplank. Omdat ik op dat moment nog het plan had om mijn BX te verkopen heb ik de luidsprekers uit de BX uitgesloopt. Na de inbouw van de luidsprekers is de achterruit teruggeplaatst. Ook is de hoedenplank opnieuw bekleed.

De volgende stappen: de auto de spuitcabine in, afplakken en ...

spuiten, 

 en met rust laten:

Nu begint ze weer op een DS te lijken!

De tectylbehandeling staat als volgende op het programma. Eerst weer wat afplakwerk.

Nadat alle sierstrips en ander attributen weer in en op de auto zijn verschenen is, als "finishing touch", de audio-installatie aan de beurt. De oude radio wordt verwijderd en er wordt een andere radio (die ik nog had liggen en die in vele auto's heeft dienstgedaan) ingebouwd. Om de radio passend in te bouwen is een nieuwe console gemaakt. het luidsprekerprobleem voorin is opgelost met een tweetal zeer kleine en fijne luidsprekertjes die aan de zijkanten van het dashboard zijn gemonteerd.

En dan is het december 2000 geworden: de 04-FV-DK wordt afgeleverd:

En eerlijk is eerlijk, ze hebben er bij Jaap van den Broek weer een plaatje van gemaakt. Het genieten kan beginnen!

Top